Top 10 motive pentru care NU le place copiilor scoala

Top 10 motive pentru care NU le place copiilor scoala

Incerc sa fac haz de necaz, incerc sa o ajut cat pot, sa o incurajez, sa presar glume la tot pasul, sa o invat sa ia doar partea frumoasa, defapt…incerc sa o ‚dresez’ sa stea linistita 4-5 ore pe zi, incerc sa o fac sa se adapteze unui sistem unde mi-e pe zi ce trece mai clar ca nu se potriveste si caruia nu-i apartine.

Aici suntem noi si asta este status-ul la noi acasa. In ultima vreme ma preocupa subiectul educatiei din ce in ce mai mult, asa cum este normal atunci cand ai un copil pentru care iti doresti ce e mai bun.

Are aproape 9 ani, e mai energica si mai creativa decat as fi crezut, compune cu usurinta si face niste conexiuni uimitoare…si eu o trimit zi de zi intr-un sistem sufocant si anost unde niciuna din abilitatile ei nu este exploatata, incurajata, nici macar sesizata. Am sentimentul uneori ca ma vad cum imi iau copilul si incerc sa-l impachetez si sa-l inghesui intr-un loc in care nu intra si nu i se potriveste…

Ea se lupta sa reziste zilnic 4-5 ore, asteapta pauzele care de multe ori trec fara sa le simta si fara sa aiba voie sa iasa din clasa, nu are unde sa alerge, sa vada, sa experimenteze, sa-si descarce bateriile pline de energie si creativitate, n-are unde sa intrebe si sa afle, nu are nimic nou de invatat…trebuie doar sa fie dresata sa reziste orarului zilnic.  

Ce-nseamna scoala pentru Ema si pentru copiii de seama ei, inrolati intr-un sistem care le erodeaza creativitatea in fiecare zi? Inseamna plictiseala, chin, sufocare, ingradire!

Stiti cum e dimineata cand o las la scoala? Trista.
Stiti cum imi pare cand o iau de la scoala? Ofilita.
Stiti cum este dupa 30 – 60 de minute de stat in parc? VIE, avida sa intrebe, sa discutam, sa dezbatem, sa facem impreuna lucruri!
Stiti cum este cand ajunge la momentul temelor de 2-3 ore? Resemnata.
Stiti cum este Ema cand Ica, bunica ei, fosta invatatoare o incita in fel de fel de discutii si proiecte creative? Avida sa afle si sa intrebe!

Asta le facem noi zilnic copiilor! Nu stiu daca se intampla in toate casele…dar mie imi e din ce in ce mai greu sa-mi vad zilnic copilul condamnat unui sistem anost, plat, rigid si care nu face decat sa livreze copii plafonati si inchistati,  un sistem care pune pret strict pe memorarea mecanica si ignora orice alte cai de predare si invatare.

Ce mi se pare cel mai trist este ca nu doar in Romania sistemul de invatamant se duce in prapastie, ba chiar si in multe alte tari unde au ajuns sa nu se mai puna atat de mare pret pe educatie si n-au reusit sa tina ritmul cu lumea asta in continua schimbare. 

Am citit si m-am tot documentat si iata care sunt principalele 10 motive universale pentru care copiilor NU LE PLACE LA SCOALA:

  1. TEMELE

    Iar aici motivatiile copiilor sunt diverse: sunt fie prea multe teme, fie prea grele, fie inutile (doar transcriere/ copiere), fie plictisitoare.

  2. FENOMENUL DE BULLYING

    Am scris despre bullying de cateva ori. Sunt copii umiliti de alti copii. Sunt copii pusi la colt, batuti, ironizati, stigmatizati…de colegii lor. E un fenomen international, care in Romania a atins cote alarmante. Excludere, amenintare, izolare…si se pare ca 1 din 4 copii sufera din aceasta cauza. Cititi AICI si AICI

  3. ORELE SUNT PLICTISITOARE

    Scriere, dictare, propozitii, memorare de poezii, citit file de istorie, fizica & chimie neaplicata, experimente povestite, probleme la matematica neancorate in realitate, o multime de definitii si teorie inutila. Cam asta povestesc copiii despre orele de curs!

  4. TREZITUL de DIMINEATA

    S-a demonstrat ca daca orele ar incepe dupa 08.30, atunci copiii ar fi mult mai relaxati la ore si s-ar putea concentra mai mult la ore. Insa trezitul la 6 – 7 dimineata de multe ori are efecte dezastruoase pe termen lung. Cititi aici de ce sa nu mai trezim copiii cu noaptea in cap.

  5. NOTELE

    Copiii se tem de note mici, se tem de comparatii si clasamente. De multe ori spun ca exista o permanenta vanatoare de note. Lucrarile neanuntate sunt stresante, nedrepte, exista profesori care pandesc greselile copiilor si se razbuna pentru diverse alte cauze….pe scurt notele si calificativele sunt irelevante, inutile si un factor de stres pentru elevi.

  6. DASCALII

    Multi copii declara ca nu le place scoala din cauza dascalilor. Unii sunt rai, altii blazati, altii prost pregatiti, prea duri, prea plictisiti, neancorati in realitate, nedrepti…si tot felul de astfel de ‚evaluari’ prin ochii elevilor.

    Un adult care nu poate stabili o relatie de colaborare cu elevul sau nu va reusi sa transmita cine stie ce informatie, oricat s-ar stradui. Iar copiii sunt mai atenti decat noi la multe aspecte. Si cel mai important este ca nu invata de la oameni pe care nu-i respecta si nu-i plac. Nu mai vorbim de favoritismele atat de des intalnite, din pacate.

  7. EXAMENELE

    Testele, evaluarile, examenele, tezele, lucrarile…oricum le-am spune, sunt spaima elevilor. Unii desi invata tot anul, gresesc din neatentie. Altii din cauza stresului. Altii au atacuri de panica. Unii copiaza, doar ca sa nu-si dezamageasca parintii, profesorii sau scoala. Oricum am da-o, examenele sunt un factor considerabil de stres.

  8. ANTURAJUL

    Unul din motivele pentru care multi copii nu mai vor sa mearga la scoala este lipsa prietenilor. Daca nu ai cu cine sa vorbesti, sa povestesti, sa schimbi idei si pareri…ce farmec mai are scoala? La ce bun sa mai mergi daca nu ai cu cine sa-ti construiesti amintiri frumoase macar in pauze?

  9. MATEMATICA

    Da, da…este unul din motivele pentru care multi copii urasc scoala. Prea multa matematica si mult prea multa informatie pe care nu o vor folosi niciodata in viata. ‚La ce bun sa inveti atatea formule si sa rezolvi atatea probleme?’, se intreaba deseori elevii.

  10. PROGRAMUL FIX

    Copiii au senzatia deseori ca sunt intr-o inchisoare unde fiecare pas le este impus si fiecare miscare analizata. Au ore fixe, mananca la ore fixe, pauze mici, uniforme invechite, timp fix pentru teme si totul este intr-un program din care nu au dreptul la abateri.

    Cam asa este vazuta scoala de multi copii.
    Iar motivatiile pot continua: scoala ii tine departe de tehnologie si social media, nu mai au timp pentru pasiunile lor, nu mai pot sa doarma dupa amiaza, drumul spre/ de la scoala este deseori intr-un trafic infernal, orele de istorie sunt anoste si plictisitoare, uniformele demodate, ghiozadanele mult prea grele, profesorii prea exigenti, materia plictisitoare….si asa se aduna atatea argumente pentru care multi copii simt ca scoala este o corvoada!

  11.  

Surse: AICI , AICI si AICI 

 

 

There are 2 comments for this article
  1. valerica oprisanu at 18:52

    draga mea, tot ce ai scris aici in mare se intampla in toate scolile. cu mici exceptii si mici schimbari aduse de catre unii dascali, asta este situatia peste tot.
    intrebarea mea este insa care e sistemul de invatamant pe care sa il urmam? cum ar trebui sa arate cu adevarat schimbarile? ce vrem sa invete copiii nostri cu adevarat? care ar fi rezultatul acelui invatat alfel? exista vreun model de urmat?
    acum, citind si comentand la tine, ma gandeam ce ar fi sa facem o campanie, o provocare intre noi, toate mamicile bloggerite, sa scriem toate cum am vrea noi sa arate cu adevarat scoala, invatamantul, dascalii, ce am vrea si cum am vrea sa invete copiii nostri.
    Oare am fi capabile sa raspundem si sa aducem cu adevarat solutii? oare stim cu adevarat ce vrem? pentru ca ce nu vrem stim.
    aici cred ca e adevarata provocare: ce punem in loc?

    • Blog in Tandem at 09:14

      Eu nu stiu daca exista un raspuns corect si unul gresit si nici nu cred in solutii universal valabile. In plus, parerea mea este ca ar trebui sa avem de unde sa alegem. Copiii nostri nu sunt toti la fel si nu li se potrivesc aceleasi lucruri si aceleasi sisteme de invatamant. Eu una as alege pentru Ema o scoala in care sa aiba cel putin o data pe saptamana ore in aer liber. Ore practice, unde sa invete sa imbine teoria cu practica. Dar poate altor copii nu li se potriveste stilul asta. Oricum ar fi…n-avem oricum de ales. Sunt toti inrolati intr-un sistem invechit si demodat, cu programe de acum 30 de ani…total neinteresante pentru ei si deopotriva si pentru profesori.
      Si as putea continua…dar ma opresc, pentru ca stiu ca puterea de decizie e undeva mult mai sus, unde altele sunt prioritatile. Si nu sunt nicidecum cele sperate de noi, ci unele cu deranjand iz politic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.