Ce faci dacă ți-a întarziat avionul mai mult de 3 ore sau dacă se anulează?
Trebuie să primești despagubiri, dacă avionul ți-a întarziat mai mult de 3 ore față de orarul oficial sau dacă ți se anulează zborul!
Asta este legislația europeană și fiecare dintre noi avem drepturi, pe care trebuie să ni le cunoaștem.
Eu, recunosc, am pățit asta cu o companie de linie, acum 2 ani și procedura a fost foarte simplă, așa încât fiecare persoană din grupul nostru de vacanță (eram 9 în total) am primit câte 250 de eur rambursați în cont, cam în termen de 1 lună, după ce ne-am întors din concediu. A fost foarte simplu și tot ce a trebuit să facem am făcut singuri.
Scurt, pentru că știu că este un subiect de sezon și lucrurile trebuie să fie clare.
Ce spune legislația?
- Clienţii companiilor aviatice au dreptul la despăgubiri dacă avionul nu pleacă la ora programată sau în cazul în care zborul se anulează. Compensaţiile în bani variază de la 250 la 600 de euro, în funcţie de cât de mult a întârziat avionul.
- Directiva care detaliază toate aceste situații este Directiva Europeană din 2004, ce are efecte la nivel de UE, Regulation 261/2004 EC
- SURSA de INFORMARE- site-ul ECC Romania – ECC România este cofinanţat de Comisia Europeană şi de Guvernul României, prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. Rolul EEC România este să ofere consultanţă juridică gratuită în probleme de comerţ transfrontalier şi să încerce rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor pe care le primeşte de la consumatorii români, dar şi din alte state membre.
Care sunt compensațiile la care avem dreptul?
- 250 europentru zboruri pe distanțe sub 1500 de km
- 400 europentru zboruri pe distanțe intre 1500-3500 km
- 600 europentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întarziere de min 4 ore)
- 300 europentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întarziere între 3 și 4 ore)
Ce înseamnă întarziere?
Un zbor se consideră întârziat începând cu:
- 2 ore pentru zborurile de până la 1.500 km
- 3 ore pentru zborurile în interiorul Uniunii Europene peste 1.500 km şi pentru toate celelalte zboruri între 1.500 şi 3.500 km
- 4 ore pentru zborurile de peste 3.500 km
Ce companii și zboruri se supun acestei directive?
- Companii aeriene înregistrate în UE: ex. Air France, Tarom, KLM, Lufthansa, TAP, British Airways, Ryanair, Wizzair, Blue Air, LOT, Austrian Airlines, TAP etc.
- Companii cu zboruri ce decoleaza de pe un aeroport din UE, chiar dacă acea companie aeriană nu este înregistrată în UE. De exemplu zboruri Qatar Airways, FlyDubai, EL AL, Aeroflot, Air Canada, Air Serbia, Pegasus sau Turkish Airlines, cu zboruri ce pleacă din București sau din orice alt aeroport din Europa.
Ce drepturi avem în cazul anulării unui zbor?
- Redirecţionarea pe un alt zbor spre destinaţia finală în condiţii de transport comparabile sau rambursarea întregului cost al biletului într-un termen de şapte zile pentru partea neefectuată;
- Asigurarea de mese şi băuturi răcoritoare pe timpul aşteptării, precum şi a două apeluri telefonice sau două mesaje electronice;
- Asigurarea cazării, dacă perioada de aşteptare include o noapte, precum şi transportul între locul de cazare şi aeroport în cazul unei redirecţionări;
- Plata unei compensaţii fixe calculată în funcţie de distanţa zborului şi de întârzierea totală la sosire (în cazul redirecţionării) – vedeți mai sus valoarea compensațiilor.
- IMPORTANT: Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea, zborul a fost anulat, ați plecat cu o întârziere de peste 2 ore sau ați ajuns la destinația finală cu o întârziere mare, operatorul aerian trebuie să vă înmâneze un document scris care să includă normele privind acordarea de despăgubiri și asistență.
În ce situații operatorul de zbor nu este obligat să ofere compensații?
- Dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare cu cel puţin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;
- Dacă pasagerii au fost informaţi despre anulare într-un termen cuprins între două săptămâni şi şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de patru ore după ora de sosire prevăzută;
- Dacă au fost informaţi despre anulare cu mai puţin de şapte zile înainte de ora de plecare prevăzută şi li se oferă o redirecţionare care să le permită să plece cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută şi să ajungă la destinaţia finală în mai puţin de două ore după ora de sosire prevăzută;
- dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepţionale care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile.
Cum procedezi pentru a-ți solicita drepturile?
- Păstrați toate hârtiile, bonurile, cărțile de îmbarcare ( ba chiar puteți să faceți și poze ale orarelor afișate)
- Completați formularul de plângere oficială – de aici .
- Așteptați răspunsul oficial. Companiile serioase, mari, respectă legislația și își asumă greșelile. Noi am trecut prin asta, am cpmpletat formularul, am fost contactați de companie, ni s- apropus inițial fie decontarea unor bilete ulterioare, am refuzat și apoi ni s-au transferat în cont sumele aferente întârzierii cursei noastre. (250 eur / persoană).
Ce faci când compania aeriană nu-ți răspunde?
- Evident, multe companii aeriene vor face tot posibilul ca sa nu dea acesti bani,/ compensații. Pot pune piedici la orice pas, pot să tergiverseze, vor invoca orice motive si clause…procedură ce poate îngreuna recuperarea. Sau poate că pur și simplu nu vor răspunde la nicio comunicare.
- E important de știut că timpul de asteptare este de pana la 2 luni (sau uneori chiar mai mult), iar in unele cazuri compania aeriana poate sa refuze sa iti dea aceasta compensatie si iti spune “nu”, desi ai dreptul legal sa o primesti.
- Ce e de făcut? Se poate apela la o firmă care se ocupă cu așa ceva, cu recuperarea acestor compensații, contra unei taxe, evident. Aici, nu vă pot povesti din experiență proprie, din fericire 🙂 .
- Important de știut: companiile intermediare nu percep in avans nicio suma de bani de la pasageri, ci doar la final, daca au reusit sa recupereze banii.
- Cum funcționează mecanismul? Nu știu dacă e la fel la toate companiile, dar trebuie verificat atunci când apelați la ele: Ei preiau documentele de la pasagerii care au avut astfel de probleme, semnează electronic un document de reprezentare si apoi mai departe se ocupa de partea birocratică si de corespondența & negocierea cu companiile aeriene care sa le ofere compensatiile pasagerilor.
- Daca vor caștiga în instanță, compania aeriană va plăti acele compensații + cheltuielile de judecată și costurile avocaților.
- Aceste companii nu sunt recomandări și nu sunt testate de mine, sunt doar companii despre care știu că preiau astfel de situații: companie 1, companie 2, companie 3, companie 4, companie 5.
Cam astea sunt informațiile esențiale.
Important este să ne cunoaștem drepturile și să încercăm să ne folosim de legislație cât mai des, măcar în cazurile în care directivele europene sunt atât de transparente.
Pentru că atunci când ne plângem pe facebook sau între prieteni, la terasă, nu ne ajută la nimic. Uneori rezolvarea e doar la un click distanța, iar în cazul ăsta poate înseamna o compensație semnificativă.
Ah…și încă ceva, sper să n-aveți nevoie, dar e bine să fiți informați!
Găsiti pe Blog in Tandem sugestii și inspirație pentru destinații de familie în lumea largă:
- Disneyland – Tot ce trebuie să știți
- Legoland. 17 întrebări și răpunsuri.
- Berlin. Festivalul Luminilor e unic.
- Valencia prin ochii noștri. 10 atracții de familie.
- Cape Town, Africa de Sud. 10 locuri uimitoare.
- Rhodos. Vacanță de familie.
- Italia. 10 lucruri pentru care m-am îndrăgostit de Italia
- Util: Cum faci pașaport copilului