Cand incepem educatia financiara a copiilor? Prima lectie sa fie practica.
Fara pix & caiet, fara grafice & carti stufoase, fara tableta, fara slide-uri mesterite in Power Point. Simplu, pe limba Emei si a oricarui copil de 7 ani.
Prima lectie de marketing cu Ema a fost la noi acasa, in bucatarie, imediat dupa calupul de reclame radio, pe care suntem obligati sa le ascultam vrem- nu- vrem. Ema este fan reclame. De orice fel. Radio, outdoor, TV, internet. Le aude, le vede, asculta cu atentie, pune intrebari, incearca sa inteleaga si …cel mai important, crede tot ce aude. Astia sunt copiii nostri. La asta sunt expusi zi de zi. Si noi si ei suntem bombardati de mesaje, la care noi suntem imuni de cele mai multe ori. Ei in schimb sunt mult mai receptivi decat noi. Dar si mai creduli. Sunt subiectii ideali.
Ne-a bombardat cu intrebari: Cine face reclamele? De ce le face? De ce nu-si face toata lumea reclama? De ce fac publicitate si la dulciurile cu chimicale? De ce nu spun in reclame ca-ti strica dintii? De ce ? de ce? De ce?…..
Cate vad in jur si cum percep copiii publicitatea? Cum resimt avalansa de mesaje din toate directiile? Asta pe langa manipularea la care sunt supusi si ajung sa isi doreasca aproape tot ce vad in reclame. Sunt nascuti intr-o era digitala in care totul avanseaza cu asa o viteza, incat numai ei sunt cei care pot tine pasul cu adevarat, intr-un fel nativ & intuitiv.
Am inteles si ca trebuie deja sa incepem sa-i dam Emei si un alt tip de educatie. Sigur nu-l va invata la scoala romaneasca: educatie financiara , de marketing, antreprenoriala .
Provocarea este sa reusim sa o invatam de mica un soi de disciplina financiara, intr-un stil ‘child friendly’ si mai ales, pe limba si cu argumentele care functioneaza la varsta ei. Doar asa e mult mai probabil sa se transforme intr-un adult responsabil si atent la finante & bugete.
Important este ca in timp sa reusim sa ii demonstram ca exista optiuni, ca poti fi angajat, dar si antreprenor, ca poti sa folosesti tehnologia si schimbarea intr-un mod productiv. Doar asa cred ca va ajunge sa inteleaga in timp imaginea de ansamblu.
Dar, cate un pas pe rand. Prima lectie a fost doar semnalul ca a sosit timpul sa incepem.
Deja ma gandesc la un plan de actiuni pe care sa le facem cu Ema, simple si adaptate varstei ei. De ceva vreme isi strange ban peste ban pentru tableta. A inteles argumentele pentru care noi nu ii vom lua inca, dar am lasat-o sa decida singura ce vrea sa-si ia din banii ei. A inteles ca decat sa-si cumpere o tableta ieftina pe care doar sa se joace, mai degraba munceste mai mult si isi ia ceva de calitate, pe care sa o foloseasca si pentru alte activitati pentru ‘Jurnalul Emei’ si nu numai.
Printre altele, o incurajez sa faca bratari impletite cand are timp, niste felicitari cu mesaje, lucruri pe care o sa incerce sa le vanda cunoscutilor, poate chiar si bijuterii handmade, o sa incercam sa facem impreuna si niste tricouri cu aplicatii. Orice exercitiu practic valoreaza cat 100 de lectii de marketing in teorie. Un alt exercitiu bun este partea ei de Blog in Tandem, care in mod clar o sa-i dezvolte in timp abilitatile de comunicare si o sa o responsabilizeze.
Daca aveti si alte solutii testate sau chiar idei care sa poata fi puse-n aplicare pentru educatia financiara timpurie, orice idee e binevenita!