Cum le stârnim copiilor plăcerea de a învăța
Ar fi posibil asta? S-ar putea în viața reală să avem copii care să meargă cu plăcere la școală?
Copii care să aibă parte de experiențe noi, care să le stârnească curiozitatea și dorința de a învăța?
S-ar putea să existe ore care să nu se desfășoare doar între patru pereți?
Profesori care să nu le predea copiilor doar formule anoste și teorie aridă?
Dascăli care chiar să-și dorească să vadă strălucirea din ochii elevilor?
Da, există speranță, să știți!
Există oameni care chiar fac lucrurile să se miște, care se agită și fac pași importanți. Am citit cu așa o încântare despre ei și parcă parcă se zărește luminița! Pași mici, dar constanți, valoroși și munciți!
De curând am aflat despre CEAE, un ONG care se luptă din răsputeri să schimbe sistemul de învățamânt din România.
Ce face mai exact CEAE?
Vrea să schimbe programele pentru Fizică, Chimie și mai nou, Biologie.
Își propune să adapteze metodele de predare pentru noile generații. Să pună accent pe abilități, nu doar pe informație. Să-i învețe pe copii să descopere formule, nu să le memoreze mecanic, precum roboții.
”Ne propunem să pregătim cât mai mulți profesori de științe pentru a le dezvolta elevilor abilitățile de care au nevoie în secolul 21.” declară Cristian Hatu, preşedinte CEAE – organizație non-guvernamentală, inițiatoare a programelor Fizica altfel și Chimia altfel, declară Cristian Hatu, preşedinte CEAE – organizație non-guvernamentală, inițiatoare a programelor Fizica altfel și Chimia altfel.
E simplă schimbare? Deloc! Se lovesc de pesimism, scepticism, rezistența la schimbare a profesorilor. Dar la final tot ce contează este că rezultatele sunt remarcabile!
Nu sunt doar vorbe, ei chiar au făcut lucrurile să se întâmple! CEAE a realizat deja niște lucruri incredibile.
Au reușit să schimbe programa încărcată și de multe ori nefolositoare de fizica și să pregătească peste 1800 de profesori din toată țara!
Pregatirea profesorilor înseamnă metode noi, adaptate cerintelor UE, prin care nu se mai urmărește doar dobândirea unor cunoștințe, ci mai degrabă a unor abilități a copiilor, eliminându-se astfel analfabetismul funcțional.
Și lucrurile nu se opresc aici! CEAE are planuri mari și pentru 2018!
Își doresc continuarea cursurilor de formare pentru profesorii de fizică & chimie, în mai multe județe din România. Un alt obiectiv este rescrierea programelor pentru liceu, pentru fizică, chimie și biologie, proces ce va începe în următoarele luni. Mai mult, va începe un proces de sprijin al profesorilor în câteva județe (Dolj, Olt și Sibiu – pentru început).
Da, drumul e lung și anevoios! Piedicile apar la tot pasul. Autoritățile nu au nici pe departe o strategie de viitor. Lucrurile merg din inerție…dar parcă nici asta nu mai funcționează. Profesorii sunt plafonați și uneori ostili. Elevii plictisiți și nestimulați. Părinții și-au pierdut speranța și aproape s-au resemnat. Și totuși, ONG-ul ăsta, oamenii ăștia ambițioși, ne arată că se poate. Schimbarea este posibilă!
Cât despre mine, vă recunosc încântarea mea sinceră când am auzit asta. Mi-au amintit de ciuda mea când auzeam despre cursurile din alte tări. Despre copiii lor care învață în alte condiții decât copiii noștri! Și mă gândeam că poate într-o bună zi…se va întâmpla schimbarea și la noi!
Nu pot să nu vă povestesc despre un prieten, profesor de fizică în Statele Unite.
Liviu Haiducu se numește și a fost nominalizat între cei mai valoroși profesori din lume, în prestigioasa competiție Global Teacher Prize. Un profesor de fizică, ce vorbește cu pasiune despre materia lui și în egală măsură despre elevii lui.
La el am auzit pentru prima dată, acum câțiva ani, că foarte rar își desfășoară lecțiile în clasă.
La el am auzit pentru prima dată despre experimentele pe care le făcea constant cu elevii. Tot el ne-a povestit că organizează împreună cu copiii show-uri în care pun în scenă experimente.
Mai mult, l-am văzut cum își făcea singur, acum câțiva ani buni, clipuri de promovare a cursurilor de fizică, pentru a-i atrage pe copii la orele de fizică. Și a avut un real succes cu seria de materiale “Power of Physics” (POP).
Ca un părinte ce sunt, ascultam cu minunare și cu ceva invidie, recunosc. Și mă gândeam când oare se va întâmpla asta și în România? Când oare programa se va axa pe nevoile reale ale copiilor și pe practică, nu pe teorie anostă?
De-aici bucuria de a-i descoperi de cei de la CEAE. Intrați pa pagina lor și vedeți de realizări au!
Dați vestea mai departe, pentru școlile și profesorii copiilor noștri. Deja sunt vești bune cu FIZICA ALTFEL și CHIMIA ALTFEL.
Toți vrem o ȘCOALĂ ALTFEL, nu? O școală unde orele să nu se desfășoare doar între 4 pereți!
Lumea din jur se schimbă! Educația de ce ar rămâne la fel?
Dacă aveți timp, poate vreți să citiți pe teme similare:
- Când presiunea performanței ucide copii
- Otilia Mantelers: Ce simte un copil ai cărui părinți sunt supărați pe el?
- Dr. Ana Muntean – Tratează-ți copilul ca pe un prieten
- Oana Moraru: Școala nu poate să vă strice copilul
- 100 de lucruri de făcut înainte de a împlini 6 ani
- Fericirea e ingredientul esențial pentru fiecare dascăl
- Dr. Demartini: Nu mai puneți etichete copiilor
- Oana Moraru: Aș lua copiii acasă, să-i feresc de părinții lor
- Oana Moraru: Temele pentru acasă nu se negociază
- Dr. Psiholog Laura Markham ne invata cum sa profitam de preadolescență
- 30 de întrebări utile, să aflăm ce au făcut cei mici la școală…fără să întrebăm direct
- Tot ce trebuie să știți despre Cursurile de engleză de la British Council
Felicitari! Ca si profesor de fizica si chimie al unei scoli internationale, vreau sa va apun ca proiectul dvs este extraordinar. Mi-ar placea sa fac parte din acest grup care sa contribuie la dezvoltarea sistemului de invatamant si va doresc sa reusiti in tot ceea ce v-ati propus!
Multumesc pentru mesaj si pentru vorbele frumoase. O sa le transmit celor de la CEAE!
O idee excelenta! Mult succes!
Asa sa fie! S-auzim de bine!