Studiul în timpul vacanțelor. Recomandat sau nu?
Voi ce-ați răspunde la întrebarea asta, dragi părinți de școlari: pro sau contra studiului în timpul vacanțelor? Mai ales că vacanța de vară chiar e vacanța maree!!!
Știu că oficial nu se mai dau teme de vacanță și se încearcă decongestionarea programei școlare și implicit aerisirea programului școlarilor, atât în timpul anului școlar, cât și în vacanță.
În același timp, simt și eu, ca mulți alți părinți, că vara e ocazia perfectă de relaxare pentru copiii noștri. Le-ajung aproape zece luni de ritm alert, cu școală, cursuri, teme, cluburi, activități extrașcolare, competiții, alergătură, grabă permanentă etc.
Până la urmă, oricât am încerca să nu-i aglomerăm în timpul anului, e greu de menținut echilibrul, în vremuri în care toți părinții vor mai mult, mai repede, mai bine. Iar efervescența anturajului, dorința a ține pasul și a nu rămâne cumva în urmă, recunosc, e molipsitoare, din păcate.
Așa că noi am intrat în vacanță răsuflând ușurați. Obosiți și cu un soi de stare de…’cărțile pe foc, să nu mai citim că ne-mbolnăvim’.
Am început vacanța mare dosind ghiozdanul cât mai bine și cu un program lejer, de vreo lună, în care singura rutină menținută constant a fost cea a lecturilor zilnice.
În rest…repaos total intelectual pentru Ema.
E-adevărat că în timpul ăsta am profitat și i-am dezvoltat alte abilități, practice, de adaptabilitate, ancorate în viața de zi cu zi. Am călătorit și i-am ‘predat’ altfel de lecții de istorie, geografie, științe. Lecții la fel de importante pentru un copil. O școală de vară altfel… cu mult lipici la copii, evident!
De ce să stresăm copilul cu lecții la birou, când nu are teme de vacanță? Cum s-o motivăm să rezolve la matematică, când știe că e vacanță timp de mai bine de două luni? De ce să-i stricăm copilului perioada asta frumoasă, zilele astea liniștite? De ce să n-o lăsăm toată ziua să se joace în voie?
Vă sună cunoscută retorica asta, nu?!
Așa se face că atunci când Ica, bunica Emei, a început de curând, mai în joacă, mai în serios, ‘Școala de Vară din curtea bunicilor’, s-a declanșat panica. O recapitulare lejeră la matematică, după care s-au îngrozit amândouă.
Știți ce se întâmplă după o lună fără niciun exercițiu?
Copiii regresează cam cu 2-3 luni, atât în ceea ce privește abilitățile de calcul, cât și cele de lectură.
Asta înseamnă că Ema este acum undeva la stadiul unde era prin aprilie, în ceea ce privește agerimea minții & rapiditatea de rezolvare a calculelor la matematică.
Creierul se relaxează atât de tare, rutinele se pierd atât de rapid, încât doar cu eforturi susținute, copilul va ajunge să recupereze din pașii făcuți înapoi.
Tocmai de-asta am citit recent tot soiul de studii și cercetări, a căror concluzie e unanimă: încurajați-i pe copii să studieze și în vacanță! Trebuie să studieze constant, chiar și în vacanțe!
Renunțarea la rutinele bine stabilite în timpul anului școlare aduce mai mult rău decât bine. Multe din progresele obținute într-un an școlar se pot nărui mai rapid decât ne dăm seama!
Sprijiniți-i și încurajați-i pe copii să citească zilnic, măcar jumătate de oră!
Îndemnați-i să rezolve la matematică, în mod constannt, măcar câteva probleme zilnic. Doar așa își pot menține mintea ageră și conectată!
Copiii sunt în vacanță, creierul lor însă nu trebuie să fie în repaos!
Perioada vacanțelor se traduce prin pauză, iar creierul nu mai lucrează la capacitate maximă, zi de zi, așa cum era obișnuit.
Creierul acționează exact ca un mușchi și are nevoie de exerciții regulate pentru a continua să lucreze cât mai bine. La fel cum atunci când nu mai lucrați la sala de gimnastică timp de câteva săptămâni și apoi este nevoie de timp și efort pentru a ajunge iarăși la nivelul unde erați, exact așa se întâmplă și cu elevii.
Obișnuința de a lucra zilnic, chiar și în timpul vacanțelor, cât de puțin, este atât de importantă!
Doar așa copiii reușesc să-și păstreze creierul activ. Mai mult, momentul reînceperii școlii nu va mai fi atât de dificil, iar reacomodarea la eforturile susținute se va face mult mai lin.
Surse info: Oxford Learning, Families Online Uk, Wallace Foundation Org., BBC UK.
Dacă aveți timp, vă recomand să citiți și:
- Un dascăl rămâne toată viața cu sufletul la copiii lui
- 50 de întrebări pentru a-ți cunoaște mai bine copilul
- 70 de subiecte de discutat la cină, în familie
- 30 de intrebari care dezleaga limba copilului, pentru a afla ce a facut la scoala
- Cum ne invatam copiii sa vorbeasca despre emotii si sentimente
- 10 lucruri pe care copiii trebuie sa le auda de la parinti
- 10 alternative la NU-urile pe care copiii le aud zilnic
- 10 lucruri de spus copiilor in loc de ”Nu mai plange”
- 40 de lucruri pozitive de spus copiilor cat mai des
- 13 gesturi ale copiilor, descifrate de adulti
Buna,
Sunt mama unui baiat de aproape 10 ani. Am avut norocul sa avem o invatatoare extraordinara. Din clasa 0 ne-a spus ca vor avea si teme de facut, dar nu in mod exagerat. Ea ne-a spus ca memoria si consolidarea informatiilor se exerseaza prin exercitiu si de aceea vor primi teme. Nu in mod exagerat pt ca tot dna ne-a spus ca o jumatate de ora de munca intelectuala este echivalentul unei ore de munca fizaca asa ca nu vrea sa streseze copiii.
Si pe timpul vacantei copiii au de citit si de scris la matematica ceva exercitii ( termina cam intr-o saptamana daca petrec 1-1.5 ore se lucreze).
Sunt de acord cu ceva teme in vacanta , „ceva” insemnand ca in ultima saptamana de vacanta copilul sa inceapa sa se readapteze zilelor de scoala, cu program de teme si de relaxarw.
Va pup si astept noile articole in blog. Nu am scris pana acum, dar asta mi s-a parut un subiect interesant si controversat in acelasi timp si de aceea m-am hotarat sa va las gandurlie mele
Mulțumesc mult pentru mesaj, Monica.
Da, este un subiect controversat și părerile sunt împărțite. Pe de altă parte studiile arată ceea ce am menționat și eu în articol. Antrenamentul creierului trebuie să se facă constant.
Anul ăsta am constatat cu uimire și eu ce regrese a făcut Ema, după o pauză de aproximativ o lună. Așa că susțin, chiar din propria experiență, această teorie a efortului constant, chiar și pe timpul vacanței. Nu mult, dar atât cât să nu se piardă ceea ce s-a asimilat în timpul anului școlar.
Mulțumesc încă o dată pentru mesaj. Vacanță plăcută…și te mai aștept pe blogul nostru!
Baiatul meu are 6 ani si abia in toamna incepe clasa 0. Se stie ca la gradinita programa este mult mai relaxata, copii mai si chiulesc uneori, motiv pentru care noi in vacante terminam fisele/ caietele speciale din timpul anului. Pe masina , in drum spre destinatia de vacanta avem suficient timp si este o varianta de a exersa cele invatate si trece si timpul mai repede.
Bună, Luana,
Mulțumesc pentru mesaj. Chiar și clasa O va fi relaxată, nouă așa ni s-a părut. Ce povestești tu, cu exerciții relaxate în vacanță, pare soluția ideală. La vârsta Emei, de exemplu, funcționează chiar și rebusuri și integrame, pe care le completează cot la cot cu bunicii :).
Salutări, vacanță plăcută și toate cele bune!
Juniorul meu de 7 ani a trecut acum in clasa a 2-a. Ca program de vacanta, am ales joaca, plimbarea si un program relaxat de romana si matematica :))) 30 minute zilnic de matematica (asta insemnand, in medie, 10-15 probleme/zi), 30 minute romana scris si 2 povesti (scurte) de citit. A mai avut si de studiat la pian (tot zilnic, pentru ca altfel uita). Nu i se pare un program incarcat, ci unul relaxat, nu se streseaza deloc. Cred ca mai degraba adultii sunt stresati de tipul acesta de program si de „studiu” in perioada de vacanta, sincer…
Mulțumesc pentru mesaj, Sabina. Te felicit că ai reușit să îl sprijini pe junior să aibă așa un program echilibrat. Chiar în weekend vorbeam cu o prietenă, profesoară de pian în SUA, care-mi spunea cît de important este exercițiul pentru un copil care studiază la pian…și așa am ajuns și la rutina pe care ar trebui să-i ajutăm să și-o formeze în ceeea ce privește programul de vacanță, cu lecturi & matematică inclusă.
Salutări și să aveți o vacanță frumoasă!!!
Îmi place ideea. Îmi place că mai sunt părinți care știu că acele teme de vacanță sunt benefice pentru copil. Și eu am făcut teme și fetița mea face.
🙂 Spor și să aveți o vară frumoasă, Silvia! Și Ema lucrează în vacanță. Nu exagerăm, dar atât cât să nu uite tot ce a învățat în anul precedent. Salutări voioase de la noi!
“Without hurry, without rest!” Citatul meu preferat! De acord cu crearea unei rutini zilnice chiar si in vacanta!In vacanta insa, trebuie sa facem in asa fel ca ei sa nu asocieze ideea de teme cu scoala cea riguroasa din timpul anului.Eu incerc sa ma asigur ca fiul meu face trei lucruri sigur in fiecare zi in vacanta: exercitiu fizic, muzica (pian in cazul nostru) si joaca. Mediul perfect pentru fericirea lui dar si pentru un creier activ pentru construirea inteligentei lingvistice si matematice in timpul vacantei.
Hei, Otilia! Ce frumos ai formulat ceea ce probabil, conștient sau nu, ne-am dori cu toții pentru copii noștri. Un soi de echilibru, pe care măcar în vacanțe să-l găsim, dacă în timpul anului școlar e atât de greu!
Salutări, vă pupăm!
De ce NU ?!?
„Creierul actioneaza exact ça un muschi” – PE bune ? Pai, daca aveam nevoie de un muschi in locul creierului, cu siguranta natura ar fi facut bine lucrurile !
N ar fi mai interesant sa invatam copiii sa iubeasca sa si foloseasca creierul, in loc sa le impunem ore de „studiu” in vacante ? Noi, adultii, lucram in concediu ?
Nu cred ça trebuie sa ai ora de „studiu si exercitii” sa apreciezi o carte buna, Sau sa masori si sa calculezi dimensiunile pentru a creea o cabanuta sau un cotet pentru catel … Nici macar pentru a juca un joc de societate de logica impreuna cu prietenii sau parintii !
Hai sa invatam copiii sa aprecieze lucrurile bune si frumoase, sa fie curiosi, in loc de a le ingradi imaginatia si creativitatea cu normele noastre de „performanta scolara ” pana si in vacante care nu i fac decat sa se indeparteze de esential !
MaYa, dar ce supărată ești pe studiul ăsta!
Din punctul meu de vedere, susțin tot e spui tu…iar în plus un pic de teorie nu strică.
Cât despre noi, adulții, dacă am avea concediu 2 luni…cred că și noi ne-am uita și parolele de la computer.
Pe de altă parte, nimeni nu este obligat să aplice nicio teorie sau studiu pe propriul copil, tocmai asta e farmecul, că suntem liberi să facem cum considerăm mai bine. Doar că studiile astea sunt făcute să ne ghideze un pic pe noi, ca părinți. E clar că decizia finală ne aparține fiecăruia și nu trebuie să ne convingem unii pe alții de nimic.